onsdag 28 juni 2017

Semester i badviken




Kl 10 tog vi, Bokbytarna och jag, den lilla bussen från Byn ner till sydväst. En aningen mindre buss än vanligt, den vanliga är iväg någonstans till fastlandet. Kanske för service eller besiktning? En silverfärgad buss med 16 sittplatser av betydligt bättre kvalitet än vår "egen" Smulan-buss. I den bussen klämde vi in 23 passagerare plus "konduktör" och chaufför.

Framme gick vi över den lilla bron som skiljer bad-ön från Smulan och letade genast upp solstolar under både parasoll och träd. Det var varmt! Och mycket sol, om man säger så ... Runt de 35 idag. I inträdespriset ingick en kopp kaffe (eller en öl!) som vi absolut ville ha. Kaffet, alltså.

Sedan badades det, flera gånger. Alldeles klart vatten, svalt precis när vi gick i men sedan bara helt underbart! Första gången simmade jag lite runt viken, men andra badet gick vi i alla tre på en gång och stannade i både länge och väl. Bad på grekiskt vis - man stannar i vattnet nå´n timme med sina vänner och småpratar om det mesta (jag tror inte man diskuterar politik, då riskerar man nog att drunkna).

En härlig 2-timmarslunch på den lilla fisktavernan (belägen på Smulan), där vi beställde in 6 olika grekiska smårätter och delade mellan oss. Så gott! Svenske Doktorn och hans fru Syster dök också upp för lunch, så vi fick en trevlig pratstund :).


Halv 4 kom så "20över3"-bussen, så vi klämde raskt in oss på tre av de 16 sätena. I denna lilla buss lyckades de klämma in 34 passagerare! (om jag minns rätt) Och det är branta backar! Alla som väntade fick inte plats, så när vi släpptes av i Byn, svängde bussen raskt runt och körde i ilfart tillbaka ner för att hämta de överblivna stackarna som fick vänta i värmen.

I morgon ska jag göra ett nytt försök att ta mig hem till Sverige. Om det flyget också ställs in vet jag inte vad jag gör. Utom möjligen att ta en taxi hem till Sverige. Nu vill jag inte mera! Det är för varmt!

Inga kommentarer: