söndag 18 juni 2017

3 söndagar

Nu har det störtregnat och ösregnat och regnat 3 söndagar i rad här på Smulan. Ett väldigt ovanligt väder på en Grekisk Smula i juni. Tavernaägarna bara skakar på huvudet åt eländet - de förlorar förstås mycket pengar när det regnar på helgerna.

Redan när jag vaknade i morse hörde jag regnet - och fick studsa upp väldigt hastigt och bege mig ut på balkongen för att rädda alla stolsdynorna! Efter några timmar lugnade det sig så pass att jag kunde ta mig bort till bageriet. Iklädd min stora regncape för säkerhets skull! Med rejäl huva med kepsskärm på. Jag blev skrattad åt på vägen, kan jag säga! Först när jag passerade affären på hörnet - D där borta hade aldrig sett något liknande ... Men mellan skrattanfallen tyckte hon att den verkade bra. Och när jag sedan klev in på bageriet - då brast de också ut i skratt! Det bjuder jag på :).

Det var mycket folk på bageriet, jag tror alla passade på när det regnade lite mindre. Flera kunder kom in och hälsade: Kalí Ximóna! På svenska: Ha en bra vinter! :)
Lite undrande blev jag, men fick förklarat för mig att allt det här regnandet är vinterväder. Grekisk sarkasm, alltså :).

Efter min sena frukost la jag mig för att läsa lite. Och vaknade efter en timme! Med lite nya krafter påbörjade jag sorteringen inför hemresan (jag åker hem på lördag).

Till och från har det regnat hela dagen, så jag bjöd hit Bokbytarna på kaffe och fotovisning. De kom i en liten regn-paus. Bara en stund senare vräkte det ner igen.

Regnet lockar fram myggorna, tyvärr. Bara medan jag skrivit här en stund har jag slagit ihjäl 11 myggor! Och missat lika många, säkert. Men nu råkade jag slå sönder myggsmällaren, så de får vara till senare.

Inga kommentarer: