torsdag 22 juni 2017

Badskor

Se, badskor, det behöver man nästan alltid när man vill bada i havet runt Smulan. Det är stenigt nästan överallt, och dessutom finns det sjöborrar runt en stor del av ön. Sjöborrar ska man inte trampa på! De är förfärligt och vasst taggiga med hullingar, dessutom kan taggarna vara giftiga.

Idag ville jag bada i havet. Det var alldeles för varmt att ligga intill poolen, med ca 30 grader i luften. Och för jobbigt att simma många meter ...

Jag gick ner till sjösidan nästan rakt ner från mitt hus. Där hittade jag Bokbytarna, det visste jag nästan i förväg ;). Men just där är det väldigt stenigt att gå i. Och sjöborrar.

Ve och fasa ... Jag hade glömt mina badskor! Mina kära gamla foppa-tofflor som är med mig i vått och torrt här på Smulan. Inget att göra, bara att gå hem och hämta dem, så snopet. (fast inte första gången).

Men Bokbytar-mannen är en rådig man, han. Han frågade genast vilken storlek jag hade i skor, och det var tyvärr 2 storlekar större än vad Bokbytar-frun har. Men jag fick gärna låna hans 46:or :)!
Det här var riktiga badskor, som sitter över hela foten och spänns täta runt foten med ett resårsnöre. Jag provade i alla fall - och det gick! Det blev en bit över bakom hälarna och såg lite lustigt ut, men det fungerade och de satt fast.

Vi fick bada i skift :). Och turas om med skorna. Och så hade jag halva havet med mig upp i den tomma halvan av skorna! Något hav fick inte plats när de satt på ägarens fötter.

Det var lite svårt att fotografera, men det är mina fötter till höger, och sko-ägarens till vänster.

 

Inga kommentarer: