onsdag 21 juni 2017

Blomvakt

Till min förvåning - blomvakten jag behövde ordna ordnade sig helt plötsligt själv :).

Igår kväll pysslade jag med mina växter. Planterade om min svärmorstunga i en större kruka, slängde mitt mousmoulla(mispel)-försök till träd. Inte förrän jag tömde krukan förstod jag varför den blivit så ledsen på sistone. Jag har vattnat ihjäl det lilla trädet. Det var inte bra. Och jag kan inte sätta en ny kärna, Engelskan åt nämligen upp alla sina mispelfrukter själv i år. Inte en endaste en fick jag! Snålt ...

På väg ner för trappan med ledsna växter (mispeln var inte den enda) kom Herr Bolm hastigt ut från sitt kök och började gestikulera. Om jag inte har berättat om Herr och Fru Bolm tidigare, så är det mina grannar på samma våning. De kedjeröker. Oavbrutet. (ja, jag vet att det där blev en tautologi, men så är det!) Och röken kommer förstås in till mig. Jag vill inte ha den.

Åter till gårdagskvällen. Herr Bolm undrade ivrigt om han kunde få mina tomma krukor. Och en ledsen ampellilja. Och förresten - han vattnar gärna mina blommor i sommar när jag är i Sverige. Förklarade han. Med yviga gester och på en blandning av grekiska och engelska. Han hade redan tänkt ut det hela, förstod jag. Han visade att jag skulle ställa dem tätt intill mitt balkong-staket, och sedan låsa grinden in till mig. Och så ska han vattna dem genom staketet. Det tyckte han var en jättebra idé han kommit på :). Varje dag! skulle han vattna, lovade han. 2 gånger.

Visst är det snällt att erbjuda sig helt frivilligt?



Inga kommentarer: