torsdag 1 juni 2017

Rapport från en liten Smula

Nu har vädret slagit om! Nästan 30 grader idag, och gassande sol. Natten som gick hade jag 27,5 grader i sovrummet - jämfört med 20,5 grader natten före! Ikväll har jag luftkonditioneringen igång, helt nödvändigt.

Det är rätt fullt på Smulan den här veckan. England har "mitt-terminslov", vilket innebär att engelska barnfamiljer beger sig hit (eventuellt även till andra platser i världen, men det känns inte så) för att barnen ska få bada i poolen. Från kl 9 på morgonen till kl 7 på kvällen. Mestadels alla barn hela tiden, men om några kroknar fylls det genast på med nya, utvilade ;). Daglig motionssimning som dessutom skulle svalka lite? Glöm det!

Idag har det varit bröllop också, ett engelskt par har jag förstått. När jag gick en liten kvällsrunda tidigare passerade jag strand-baren där bröllopsfesten hålls och kunde höra lite av brudens tal.

Nästa lördag, den 10:e, är det dags för Smulans minimaraton. Jag blev tillfrågad redan tidigt om jag ville hjälpa till, och  ska på informationsmöte hos polisen på torsdagen. I år är det tydligen ganska väl bemannat/bekvinnat, men ett par till kan säkert behövas (naturligtvis ett meddelande till Bokbytarna, som kommer på måndag och bosätter sig i sitt lilla hus på taket). Trots att de inte är här, har jag kommit på mig själv ett par gånger med att titta uppåt efter den svenska flaggan de alltid sätter upp. Ungefär, faktiskt, som när den gamle kungen anlände till sitt sommarslott Sofiero utanför Helsingborg, när jag var liten. Då hissades flaggan på slottet :).

För att ingen besvikelse ska uppstå, meddelas också att den pyttelilla favorit-tavernan G på gatan ner mot torget har slagit igen och ersatts av en smyckeaffär. Hittills har jag inte lyckats ta reda på varför.

Tågpersonal strejkar för tillfället, men som tur är har Smulan inga tåg att ställa in.

För övrigt börjar jag längta hem till familj och vänner. Särskilt saknad är Unga Damen, som ju brukar komma hit ner en runda i början på sommarlovet. Men ännu är det inte klart hur det blir med sommarjobb för hennes del - dessutom är priset på flygbiljetter förfärligt för närvarande. Med Norwegian kostar en enkelresa runt 5000 kr (kollat för 2 dagar sedan). HUH, säger jag bara. Billigare med SAS, men ändå runt 3000 kr :(.

Inga kommentarer: