måndag 12 juni 2017

Minimara på Smulan

 
Årets upplaga (den 4:e i ordningen) av Smulans Minimara på 13 km ägde rum i lördags kväll. Jag var anmäld som frivillig trafikdirigent medan loppet pågick. Min hyresvärd P är en av huvudarrangörerna, och det var han som anmälde mig ;). Han undrade bara om jag var här. Han vet förstås att jag gärna deltar och bidrar.
Det var en härlig folkfest - jag är inte helt säker på antalet löpare, men en god vän till mig anmälde sig dagen innan start och fick nr 790 på sin nummerlapp. Loppet blir mer etablerat för varje år, jättekul!
Först startade Barnloppet (tyvärr kom vinnaren från Stora Grannön), sedan ett 5-kmlopp och strax efter det Minimaran. Maran gick från "min" By längs havet förbi och upp genom Stora Grannbyn och vidare ner till Södra byn. Dit ner är det backigt! Brant uppför och ännu mera brant nedför - och förstås det omvända på tillbakavägen. Så det är tuffa 13 km!
Bästa man sprang på 52 minuter, bästa kvinna på 1.02. Stor prisutdelning blev det nere på by-torget med pokaler och blommor, utdelat av Smulans borgmästaren. Vi är naturligtvis väldigt stolta över att öns dykare kom in som 4:a i herrdelen :).
Trafikdirigerandet gick riktigt bra, förutom att ett par förare blev rejält irriterade på mig. Och min medhjälperska K, 15 år gammal och grekisktalande :)  Vi hade också sällskap av en livräddare, i fall någon skadade sig i närheten av oss. Lätt att falla på de ojämna vägarna!

  
En man på scooter lurade oss och körde vidare istället för att svänga tillbaka. När vår långe taxichaufför kom med sin vita buss full av turister, var det inte lätt, ska jag säga. Vi fick ringa till polisen för att de skulle meddela honom att han inte kunde köra mitt i loppet, han heller. Vilket de gjorde per telefon.





                                       
Igår fortsatte idrottandet. Då var det dags för Havssimningen, den 3:e i ordningen. Den behövde ingen arbetsinsats från mig, så den beskådade jag från balkongen med en tekopp i handen.

Senare på dagen började det ösregna, blixtra och åska- men då hade de flesta deltagarna hunnit lämna vår Smula.

Inga kommentarer: