lördag 24 juni 2017

Midsommarseder

Här i Grekland dansar inte midsommarstången  runt de små grodorna, eller hur det nu är vi gör ;). Vad jag har förstått har man inte hört talas om midsommarafton med alla grodor och alla snapsar och alla grodor som hoppar ut ur munnen på folk som fått för många snapsar ...

I går kväll, min sista kväll här på ett tag, gick jag upp till Stora Hotellet för att äta. Engelskan och hennes man höll mig sällskap, vi har knappt sett varandra i vår! Jag berättade om våra svenska seder, och de kopplade ihop seden med midsommarstången (även kallad majstång!) med den engelska "Maypole" som man sätter upp 1:a maj och dansar runt. Nu kollade jag inte så väldigt noga, men jag tror inte att det ingår grodor i den engelska traditionen.

Engelskans man berättade om en upplevelse han hade haft här i Grekland för många år sedan när han var ute och seglade med en god vän. På väg tillbaka efter middagen hade de passerat en brasa - mitt på vägen - där ynglingar och barn och en del vuxna roade sig med att hoppa över lågorna. Det var vid den här tiden på året, sa kanske hade det med midsommar/sommarsolståndet att göra?

På väg hem hämtade jag den våta tvätten och betalade mina el- och vattenräkningar. Och kramades en hel massa, förstås.

Och minsann, jag kommer runt hörnet och möter en liten brasa på gatan! Där hoppar en massa barn, och så småningom även de äldre mor/farmödrarna med förtjusta små skrik. Dit blev jag naturligtvis genast infångad och inbjuden att delta - så jag hoppade mina tre hopp över brasan - med förtjusta små skrik, naturligtvis. Det var jätteroligt!

Vid tillfälle ska jag försöka lista ut vad sedan handlar om - men nu ska jag åka hem till Sverige. Hej så länge :)

Inga kommentarer: