söndag 4 juni 2017

Igen ...

Det här är inte roligt alls. Terrorattack efter terrorattack, helg efter helg. Så här vill inte jag att livet ska vara! Jag blir så trött ...

Dessa unga arga män, som använder religion som anledning att hata. Dessa manipulerande och maktlystna förebilder som uppmuntrar till hat och feltolkningar. I många länder och i olika religioner, vid olika tidpunkter genom historien. Just nu islam, men det kunde förstås vara vilken som helst.

Uppväxt på det blommiga 70-talet som jag är, tror jag förstås mera på samtal och respekt och värme. Människor emellan, religioner emellan och länder emellan.

Om alla vapen kunde skrotas tror jag att världen skulle bli en betydligt bättre värld att leva i. För alla oss. Istället kan vi använda pengarna, teknologin och vapenfabrikerna till saker som bygger upp istället för att förstöra. Ett bra sätt att hjälpa människor att kunna stanna kvar i det land de vill stanna i istället för att tvinga dem att fly. Och mindre utrymme för rotlöshet och obalans. Och hat.

Så tänker jag, så här efter en ledsam söndag när det rapporterats från London hela dagen. Igen ...

Inga kommentarer: