tisdag 3 maj 2016

Påskafton i bild

Midnattsmässan var tillbakaflyttad en stund, så Kristus återuppstod redan kvart över 11. Det var masssor av människor både inne i och utanför kyrkan. Hela gatan utanför var full av bybor och sommargäster, och mässan sändes ut i högtalare. för alla som inte fick plats i kyrkan.
Kyrkklockorna ringde sitt glädjebudskap, med byns taxichaufför som klockare, den lilla ljuslågan vandrade från person till person tills vi alla höll i tända ljus. Stort kram- och pusskalas bröt ut, med Christos Anesti  (Kristus är återuppstånden) och  med Chronia Polla ("många år") lyckönskade vi varandra.

Och så vandrade vi genom byn, hemåt eller till någon taverna för att äta den traditionella påsksoppan Magritsa - en mustig inälvssoppa från det slaktade påska-lammet.
Jag var ju bjuden till  gyrosstället som min Hyresfamilj driver, där blev jag omkramad och pussad på och så fick jag en tallrik påsksoppa och ett glas vin. En enorm portion! Jag blev en gnutta bekymrad eftersom jag avskydde denna soppa första (och enda) gången jag provat den - men den var mycket godare här! Vilken tur jag hade ... De grekiska husmödrarna har väl sina egna recept misstänker jag. Men jag fick inte i mig mera än en tredjedel, och jag letade noggrant upp de bitar av lammet jag kände igen, dvs lever. Allt okänt föste jag diskret åt sidan.
Både gyrosstället och de tavernor jag såg var helt fullsatta med greker - härligt!


Inga kommentarer: