fredag 6 maj 2016

Generalstrejk ...

Hastigt och lustigt blev det generalstrejk i Grekland i går kväll. Torsdag kväll till  (och med) tisdag. Offentliga sektorn, transporter - mer vet jag inte just nu. Men jag vet att eftersom de inte gav 24 timmars varsel, så gick en bilfärja i morse - kanske en nödvändighet med en sådan regel i ett land med så många öar!
Anledningen är att man vill protestera mot alla nedskärningar, som sker utifrån EU:s krav på bättre ordning i landet.
Jag träffade ett engelskt par idag som ska (skulle) åka hem måndag morgon och nu inte vet hur de ska ta sig från ön. Om strejken sprider sig kan dessutom flygen ställas in.

Men på vår lilla ö är man nog inte med i några fackföreningar. Här har bussen kört hela dagen! Svävarna och bilfärjan har varit inställda, förutom en tur i morse, men vår lilla ö-båt har flitigt pilat mellan Smulan och Stora Grannön - det var nämligen kyrkans namnsdag idag! Det är en bra anledning att fira med en långlunch, bestående av helgrillat lamm och helgrillad gris. Och levande, grekisk, musik till det, naturligtvis. Och bor man på Stora Grannön tar man sig en utflyktsdag! Banden mellan öarna är täta och starka.

Naturligtvis har jag också firat - alla anledningar till festligheter är bra anledningar :). Jag är fortfarande mätt efter en 4-timmarslunch tillsammans med Engelskan och hennes man och ett par bekanta. Mina trumhinnor har inte slutat vibrera ännu .... Här spelas alltid på hög volym!

Jag kanske ska vara glad att jag har kyl och frys fulla med mat? Det blir nog inte mycket mat transporterad så länge strejken varar. Hittills har jag bara fått vara med om planerade endags-strejker (oftast förlagda till onsdagar!), så jag vet inte hur det kommer att bli. Intressant!

Inga kommentarer: