tisdag 3 maj 2016

Påskdagen i bild

Traditionsenligt var jag bjuden till Engelskan och hennes man till ett multinationellt påskbord  i deras trädgård. Solen sken och det var runt 25 grader när jag promenerade bort till Stora Grannbyn där de bor intill havet.
På min väg genom byn hittade jag det här på gatan :) Alla veganer, blunda nu! Det är så här det ser ut i varje grekisk trädgård (eller gata) under halva påskdagen.

Vår variant var något mindre ... Ett lammben :) , ni får titta noga för att hitta det. Men vi hade en fantastisk utsikt vid grillen!
I år var vi bara tre, värdparet och jag. Två av stamgästerna har dött, några grekiska vänner är nu så fattiga att de inte har råd med resan från fastlandet  och hitut - 120 kr ToR.
Några bekanta tittade in med en flaska vin precis när vi skulle sätta oss till bords, så det tog ett tag med skålande och välgångsönskningar innan de försvann vidare till ett annat påskbord. Dvs, vi var lätt salongsberusade redan innan vi börjat äta ...

Vi åt och vi drack och vi drack och vi åt :) Och pratade ikapp oss ordentligt med vad som hänt i våra liv sedan vi träffades i England i september. 4 timmar senare betämde jag mig för att vandra hemåt, innan jag somnade vid bordet. Och värdparet var tacksamma för det - innan de råkade somna vid bordet ... Man blir trött av att festa!

Väl hemma lagade kag mig en kopp kaffe och kröp upp i soffhörnet i köket - med en glass :) En väldigt liten, med tanke på mitt blodsocker. Den var god.

Lite senare tog jag en promenad runt byn, där var det öppet överallt och hela byn var full med besökare. Grannarna i huset intill höll fortfarande igång med musik och dans när jag gick ut - vid 18-tiden.
Rätt vad det var blev jag inropad på en av taverna/barerna - där satt ett gäng av mina engelska bekanta. De hade firat påskdagen där. Där blev jag bjuden på en öl, och fastnade därmed några timmar i trevligt sällskap.
Jag får säga att årets påsk har blivit grundligt firad :)

4 kommentarer:

Lisa sa...

Ujujujuj...du skriver och skriver och jag har massor att läsa när jag väl loggar in :-D
Ser ut som att du iaf har haft det väldigt trevligt med all mat och sol. Jordbävningen var väl mindre trevlig kan jag tänka mig.
Här skiner solen och har gjort ett par dagar. Och enligt prognosen, så ska det vara sol och varmt ett par dagar till :-)

Mitt grekiska liv sa...

Roligt att du tittar in! Du har rätt - det har varit härliga dagar :). Skönt att ni också får fint väder ett tag, så man vågar tro på vår och sommar.

Lisa sa...

Jag såg på nyheterna i morse och där visade dom att det är sommarvärme i stora delar av Sverige just nu :-)

Mitt grekiska liv sa...

Det är faktiskt lika varmt hemma som här :)