lördag 21 maj 2016

Sahararegn

Vädret har slagit om här - de senaste dagarna har det varit molnigt och blåsigt. Några regndroppar då och då. Igår kväll kom det en riktig skur, och det måste ha regnat i natt också. När jag vaknade  imorse var det till en brunprickig Smula. Balkong, bord, cykel, bilar - allt var brunprickigt av Sahara-sanden som regnet tagit med sig ner.
Nu i kväll blåser det rejält - jag hör hur det tjuter i dörrarna. Och undras om det inte har börjat regna igen?

Igår var jag bjuden på grillparty borta i Stora Grannbyn. Hos Engelskan med man. De hade bekanta från England boende i huset intill - en bra anledning till fest! Ytterligare en engelska var också inbjuden.

Helgrillat lamm, och massor av smårätter, nästan som ett påskbord till :). Jag bidrog med rökt lax på en grönsallad och kall dillsås (på youghurt) till det. Den enorma kötthögen till vänster är lammköttet.

Det var verkligen tveksamt om vi skulle kunna sitta ute - det var mulet och några regndroppar föll över oss då och då, men vi gav oss inte. Är det grillparty på terrasen så är det! Parasollet fungerade som bra regnskydd också. 5 timmar senare var jag både trött och lite frusen, samtidigt blåste det upp alltmer. Cykelturen hem var nästan svensk: uppförsbacke och motvind!

Idag verkar jag betala priset för utesittandet - ont i halsen och mår inte riktigt bra. Jag sov till och från hela förmiddagen. Ute har jag bara varit för att hämta kvällsmat :).

För övrigt har det inte blivit många knop gjorda, som Kollegan brukar säga.

Inga kommentarer: