lördag 30 april 2016

Kaló Páska!


Idag är det påskafton - Megálo Sábbato (Stora Lördagen) - här i Grekland, enligt den julianska kalender och tideräkning den ortodoxa kyrkan använder. Solen skiner och det är varmt och gott :).

Jag är nyss hemkommen från min morgonpromenad - idag gick jag "bakvägen" upp till bergsbyn, eftersom backen är något mindre brant där- Vilket egentligen innebär att det inte behövs en serpentinväg upp, som från andra hållet. Det är brant - och backen är väldigt lång! Ner för serpentinbacken, förbi Stora Hotellet och ner till hamnen och stranden. Vidare längs strandvägen och upp mellan byarna och hem. 45-50 minuter, tror jag.

Det har kommit många människor till Smulan för att fira påsken. Ljudet av rullande resväskor är vanligt de här dagarna :). Grannfrun under mig (där mannen bott här tyst och fint i en vecka nu) anlände med 5 gäster och massor av väskor och började genast släpa runt på stolarna ...

Tavernor och barer har öppnat, hotellen har många gäster och det är liv och rörelse i byn igen!

Hela påskveckan är speciell, med traditioner för varje dag. Hela veckan kallas Megáli Evdomáda, Stora Veckan. Måndag-tisdag vet jag inte riktigt vad de innehåller (kan inbegripa en hel del städning), men onsdagen är den dag då det traditionellt ska vitmenas. Torsdagen ska det bakas, och kokas massor av ägg som färgas röda.

Själva påskhögtiden börjar på Långfredagen. Kyrkklockorna ringer med jämna mellanrum hela dagen. Kvinnorna i byn går med blommor till kyrkan för att smycka Epitáfia, Kristus bår. På kvällen är det gudstjänst. De viktiga ikonerna har draperats i sorgeband. Sedan förs den symboliska båren, buren på 4 mäns axlar, vackert blomstersmyckad runt i procession längs gatorna i byn under sorgeklagan. Först kom två små blomsterflickor och strödde rosenblad på gatan, sedan kom små pojkar med ikoner på en hög pinne. Prästen i lila och vackert smyckad mantel och svängande rökelse, reciterar, stannar ibland för att läsa en vers. Många människor, i alla åldrar, från byn följer efter med tända ljus. På tavernor och i privathus har man tänt rökelse längs processionsvägen.

Ikväll, påskafton, beger sig de flesta till kyrkan sent på kvällen, och man har med sig ljus som ännu inte tänts. Vid midnatt proklamerar prästen Kristus uppståndelse, Christós Anesti, ljuset är då nersläckt i kyrkan. Församlingen svara Alithís Anésti, I sanning uppstånden. Därefter tänder prästen sitt ljus, och sedan spriderförsamlingen denna låga vidare från ljus till ljus. Alla pussas och önskar varandra all lycka, glädjen är stor. Medan man gör detta fylls natten av ljud från smällare och fyrverkerier och alla går hem till sig, eller ibland även till en taverna, för en sen måltid - fastan är över. Om ljuset fortfarande brinner gör man ett kors i dörröppningen med sotet för att skydda hemmet under det kommande året.

Ikväll är jag bjuden till min Hyresvärdsfamilj efter kyrkan. Yngste Sonen D bjöd in mig, med en liten glimt i ögat  - "vi jobbar visserligen", men du är välkommen som familj, inte kund. Det ser jag fram emot.

Inga kommentarer: