måndag 18 april 2016

En liten jordbävning ...

Igår vid 4-tiden satt jag med kaffe och bok på min havsbalkong. Då rörde sig stolen! Inte så mycket, men jag tittade upp från boken (och ner på stolen) och undrade lite. Då skakade stolen till igen, en aning starkare, nu rörde huset sig lite också ... Jordbävning!, tänkte jag häpet. Jag är med om en jordbävning. Det blev inte mera än så, och det är jag väldigt nöjd med.

Idag har jag skaffat mig lite mera information :). Skalvet på 4,4 hade sitt epicentrum norr om Stora Grannön, i havet där. Detta enligt en (vad det verkar) seriös jordbävningssida på internet. En variant från Facebook säger att epicentrum låg i en by på norra delen av Stora Grannön, dit det går båtar från fastlandet, och att det mätte 4,7. (jag är inte medlem där, men jag börjar förstå att det mesta på och från Smulan hamnar där väldigt snabbt)

Här har varit jordbävning tidigare, både större och mindre, men inte när jag varit här.

Inga kommentarer: