tisdag 5 april 2016

Grekisk anekdot

Idag fick jag bilskjuts till Stora Grannbyn, så då passade jag på att storhandla i de bägge affärer som finns där. Jord, mjölk och annat tungt. Jag ville också titta på frukt och grönsaker i den största affären, men:

Det såg inte ut som det brukar vid ingången, Där har man frukt och grönt utanför, men idag fanns det istället en liten byggnadsställning. Jaha, något ska fixas. Men var är grönsakerna? Det räckte att vrida på huvudet lite åt vänster, så fanns alltihop där.

Men ovanför dem, på en ganska smal och välanvänd bräda, stod en målare. Brädan gick mellan en stege på ena sidan och en läsk-kyl på andra sidan, dvs en bräda i uppförsbacke. Där stod han och balanserade, målaren, och log glatt ner mot oss. Han målade innertaket. Just då rakt ovanför all frukt och alla grönsaker. Som förstås inte hade skyddats på något sätt :). Han var artig nog att göra ett litet uppehåll (balanserande) medan mina vänner tog det de ville ha. Jag avstod - jag tror inte riktigt att färgstänk är nyttigt i maten :)

Så underbart grekiskt! Det kan nog inte bli mera grekiskt än så ...

Inga kommentarer: