torsdag 14 april 2016

Mina dagar i bilder

Det har känts lite motigt att skriva ett tag. Därför bjuder jag på en sammanfattning av mina första tre veckor här i bilder, den senaste från igår.
En väldigt grön Smula, så här på våren.







                                                      Den eviga mannagrynsvällingen :)







Himmelsk utsikt från havsbalkongen!







Solnedgång på Smulan. På väg ned bakom bergen borta på halvön.
 

Jag storhandlade nere hos slaktaren, och köpte fisk från fiskmopeden. Titta på storleken på kycklingfiléerna till vänster!





 Mina snälla och generösa grekiska vänner delar med sig från sina trädgårdar - potatis och rödbetor uppgrävda för 10 minuter sedan, och här äter man rödbetsblasten också - ljuvligt god med lite olivolja och salt. Jag lagade till den i folie i ugnen.





Här fick jag en stor kasse med "chorta" - gröna blad av diverse ursprung, som kan tillagas som rödbetsblasten, eller förvällas lite snabbt i kokande vatten och sedan kryddas med lite olja och citron. Den här förvällde jag, Jag fick också 3 färska vitlökar, inte färdigväxta ännu, så de liknar mest purjolök!



Tillagning pågår - det här blev kvar efter en förfärlig massa
förvällande i mina två små kastruller :) På min väldigt lilla spis!






















Det fick bli till middag för två dagar sedan - väldigt gott!! Men en aning kraftigt för min stackars mage ... Soligt och varmt var det på lunchen.

Och till sist en bild från igår. Undrar vad arbetsmiljöansvarige (om det fanns någon) skulle säga om det här målar-arbetet? Men bortsett från bristen på skyddsågärder så är arbetsmiljön åtminstone underbart vacker :)



2 kommentarer:

Lisa sa...

Skönt att läsa att det inte bara är motigt hos mig att skriva :-)
Underbart fina bilder!
Har aldrig hört att man kan koka blasten på rödbetorna, men det lät intressant. Var det någon speciell smak på dom eller het smaklösa?

Mitt grekiska liv sa...

Visst är det vackert här :)! Jag tröttnar aldrig på utsikten och miljön.
Rödbetsblasten smakar "grönt", med en liten liten smak av rödbeta. Jag gillar den bäst som jag gjorde den - som ett foliepaket i ugnen, med olivolja och salt (ev peppar). Se'n droppar jag lite citronsaft över när det är färdigt. Tar inte många minuter.
Förvälla går också bra förstås, men bara snabbt, i saltat vatten. Den blir lite segare då.
Fungerar ungefär som färska spenatblad :). Lycka till.