lördag 23 april 2016

Jag har deklarerat!

Måste ju berätta detta :). Jag har deklarerat via internet för första gången någonsin. De som känner mig lite närmre vet att jag kan vara en liten aning avig mot nymodigheter som kräver att jag lämnar en hel massa privat information på ett ganska lättillgängligt internet. Det hackas ju både hit och dit.

Men, jag väntar bara in att säkerheten ska bli bättre innan jag deltar ;). Jag har haft internetbank i flera år nu (och kan inte klara mig utan när jag befinner mig i Grekland) och kreditkort har jag haft ännu längre.

De senaste åren har jag fått begära uppskov med min deklaration, eftersom jag befunnit mig här. I år fungerar det inte med uppskov - det kan man bara få för en månad, och då är jag inte heller hemma!

Jag har heller inte kunnat deklarera mina grytlappsinkomster på internet, eftersom den bilagan bara funnits i pappersform. Men från i år, så.

Så idag tog jag mig samman , loggade in på deklarationssidan och kollade så att de ifyllda siffrorna stämde, bifogade en ifylld bilaga och "skrev under" med mitt bank-id. Jag ska få pengar tillbaka :)

Som deltidsboende utomlands är det här väldigt behändigt. Så länge man har med sig alla siffrorna från Sverige och har en Kollega som vänligt öppnar pappersdeklarationen hemma i Sverige och kollar hobbyinkomsterna :)

Inga kommentarer: