onsdag 20 april 2016

Doften av Grekland

Det finns inget annat som doftar som en tidig morgon på balkongen, det lite fuktiga från natten som slår sig ihop med rödbrun jord och blått hav. Och så höra en tupp som gal längre upp i byn. För övrigt alldeles tyst ...
Det här vaknar jag till dag efter dag efter ...

Då förstår jag igen varför jag återvänder till min lilla Smula varje år :). Den upplevelsen rensar själen.

En typisk grekisk doft är också kolgrillarna, som doftar annorlunda här jämfört med Sverige. Kryddorna, olivoljan? 

Jag var bjuden på lunch hemma hos Engelska Promenadkompisen W och hennes man idag - smårätter tillsammans med kolgrillad kycklingfilé. Vi satt på baksidan av huset, den soliga sidan och njöt av att befinna oss precis där vi är. Efter maten spelade vi ett brickspel, Rummy i ett par timmar. Jag förlorade varenda gång! Men det var lika roligt ändå :).

De åker tillbaka till England nästa vecka -W ska fira sin jämna födelsedag tillsammans med familjen med en utflykt till Irland. De kommer faktiskt inte tillbaka hit förrän 6 veckor senare. Under tiden ska jag vara blom-vattnerska och rädda huset från ev. vattenläckor och strömavbrott. Eftersom jag blir utan Promenadkompis under tiden, så är det ju bra att jag har anledning att ta mig ut :).

Vi har varit ute varje dag sedan jag kom hit, det är vi nöjda och belåtna med. Fast söndagar är vilodag för oss, då gör vi vad vi vill.

Inga kommentarer: