lördag 23 april 2016

En ledsen cykel

Över vintern har min cykel stått nere i "källaren", som är den understa våningen på många grekiska hus, speciellt om de byggs i en backe. I det här huset finns det två små rum där nere, där anställda brukar bo. På grekiska heter den apothiki.Utanför rummen, under hela huset, finns en stor öppen yta. Där står min cykel i skuggan och ganska skyddad för vind och regn. Dock inte från Saharasand och spindelväv och en del döda insekter. Dessutom var det nästan ingen luft alls i däcken - bakdäcket såg punkterat ut efter en hel vinter "på sock" (så heter det i Skåne i alla fall). Så jag har letat efter min cykelpump. Och letat. Och letat lite till. Som någon sa till mig - det är ju inte precis en herrgård jag bor i, så det borde inte vara omöjligt. Det är det.

I förrgår släpade jag i alla fall upp den till gatuplan och sköljde av den rejält - helt dammfri :). Jag lånade en cykelpump som naturligtvis inte passade ... Idag på eftermiddagen gick jag bort med cykeln till byns kombinerade bilverkstad och moped/cykeluthyrning. I bilverkstadsdelen ingår också reparation av båtmotorer :). Hans pump passade heller inte mina svenska däck, men med ett annat munstycke blev däcken pumpade! Och tro det eller ej, luften är fortfarande kvar, efter 4 timmar. Nu vågar jag förstås inte ropa hej, men kanske ,,,

Och mina nya grannar har inte kommit den här helgen heller. Det gör mig väldigt glad :). Inte en skrapande stol inom hörhåll.


Uppdatering: Nu är klockan 22.10 lördag kväll, och plåtslagaren arbetar för fullt i sin verkstad snett över gatan. Med att slå på plåt.

Inga kommentarer: