tisdag 9 september 2014

Vad jag har jobbat!

När jag kom hem igår kväll gick jag genom mailen. Ett var en förfrågan från kommunkansliet om jag kunde rycka in som extraresurs vid förtidsröstningen i vår lilla stad. Javisst! Jag kunde ställa upp vid två av tre tillfällen under veckan, vid det tredje är jag upptagen.

Dels är det rätt kul, dels så blir jag ju så glad för alla små extrainkomster jag kan hitta :). Vid förtidsröstningen har jag aldrig varit med tidigare, så jag fick lära mig något nytt dessutom...

Mellan 15 och 19 skulle jag helt enkelt stå vid ingången och dela ut valkuvert till de som kom, visa dem rätt och hålla snyggt i röstbåsen. Lätt som en plätt. Trodde jag ...

Det var många som ville rösta i förtid. Jättemånga. Det kan uttryckas bäst med att det bara vällde in röstvilliga. Efter bara en halvtimme bestod kön av runt 30 personer, och den ringlade sig genom hela lokalen och ut 10-15 meter. Och det regnade, kan man säga. Ungefär en gång i kvarten öppnade himlen sig fullständigt. Under alla 4 timmarna. Och då överdriver jag inte ens en liten gnutta!

Totalt röstade 323 personer den här eftermiddagen och kvällen. Jag stod upp i 4 timmar, de andra satt i 4 timmar. Alla helt utan möjlighet att ens ta kisspaus :).

Vid halv 7 bröt slutligen vattnet genom taket och det började läcka in ... Först på ett ställe, efter 5 minuter hade det börjat rinna eller droppa på 6 ställen runtom i lokalen. Då kombinerade jag valkuvertsutdelandet med hink och skurtrase-letande och varningar till alla som klev in genom dörren så att de inte skulle halka.

Vi fick ringa in teknisk jourpersonal som fick kolla tak och el. Klockan 19 gick jag hem. Och nu är jag väldigt, väldigt trött. Både i huvud och rygg och fötter.

Inga kommentarer: