måndag 1 september 2014

Fånge i duschen

Ja, det är alltså inte jag som är fången inne i duschen. Jag brukar inte ha datorn med mig där. Nej, det är jag som är fångvaktare. Så här gick det till:

Häromdagen satt jag på toaletten när jag fick syn på något ganska stort och brunt borta i hörnet. Det där ganska stora rörde på sig också. När jag motvilligt tittade närmare - huh! - visade det sig vara en kackerlacka. Inte den allra största (jag minns fortfarande TYDLIGT den enorma kackerlackan luftkonditioneringen spottade ut i min säng förra året), men stor nog att vara äcklig.

Vad göra? Jag tömde badrumsgolvet från saker, skruvade på skållhett vatten i duschen och duschade allt jag kunde på odjuret. Jag lyckades spola bort den till duschvrån, men den var för stor för att kunna åka ner genom avloppsgallret. Så jag spolade och spolade - men den klarar hett vatten väl, tyvärr.

Ett alternativ var förstås att flytta härifrån med omedelbar verkan. Men jag trivs ju rätt bra här. Och jag bodde här först. Alternativ två bestod i att snabbt rusa ut i köket, hämta ett glas och sätta över kackerlackan (det fungerade förra året). Så långt, så väl. Pust! Jag fick hämta mig en stund efter detta kraftprov.

Jaha. Den är fortfarande kvar där inne under glaset. Lever gör den också. Jag har inte klarat att få ut den, så där sitter den fången nu.

Undras hur länge kackerlackor kan leva utan mat? Och om jag kan ta bort den när den är död?

Inga kommentarer: