onsdag 3 december 2014

Stressa ner


Jag tål inte stress så bra. Och de här jäktiga dagarna gjorde mig till slut stressad. Det blev för många olika tankebanor och projekt samtidigt, och då vill inte huvudet vara med längre ... Nu har jag röjt undan i göromålen och jobbar på att ta en sak i taget - så nu är det bara stoppsträckan kvar.

Nästan det roligaste jäktet var att jag hade 4 tonåringar här hemma i söndags för att de skulle baka. Jag lånade helt enkelt ut mitt kök en förmiddag, eftersom Barnbarnstjejen numera bor i Stora Grannstaden men går kvar i skolan här. Förutom lokalen sponsrade jag med lite ingredienser. Muffins i långa banor blev det, av alla de sorter. På eftermiddagen ställde de sig på julskyltningen med ett bord och sålde, minsann, nästan alltihop! Förtjänst drygt 800 kr, som går till kostnaderna för deras resa till Auschwitz i Polen till våren.
Det är tradition i vår kommun att alla niorna åker dit på studiebesök sin sista termin. En mycket bra idé, tycker jag, och ville därför bidra med vad jag kunde för att de ska komma iväg. Regeln är nämligen att de själva ska jobba ihop pengarna. Dessutom var det riktigt roligt att ha dem här hemma :).
Barnbarnstjejen fick ledigt från försäljningen - hon hade giltigt förfall då hon ingick i kommunens luciatåg som tärna (hon sjunger i kyrkans ungdomskör) och luciakröningen ägde rum i kyrkan samtidigt som försäljningen. Jag gick förstås in och tittade - så vackert att både titta och lyssna på!

Jag har också jäktat lite med alla mina virkprojekt, som snart ska vara klara. På fredag morgon åker jag upp till Blekingskan för vår lilla julmarknad. Troligen hem på söndag förmiddag, vi har nämligen kusinträff på eftermiddagen.

Veckans gratis har blivit en liten hög av diverse:
1 paket hushållspapper från Serlas kundklubb, och 1 bagagevåg från en kort prenumeration på Språktidningen.(underbar tidning för en språknörd!) Totalt 375 kr överförda till Paypal från olika marknadspaneler, och 3 presentkort på 100 kr vardera från andra paneler. Jag kommer också att få en liten paket med godis att provsmaka och lämna omdöme om, inte så dumt ...

Inga kommentarer: