söndag 14 december 2014

Stjärnfall och söndagslyx

Den här helgen passerar en meteoritsvärm jorden, och med lite tur och klart väder skulle man kunna se en hel massa stjärnfall. Det där glömde jag bort förstås innan jag gick och lade mig i går kväll. Men när jag varit uppe vid halv 5, såg jag något som rörde sig på natthimlen. Då mindes jag plötsligt!
Och hämtade yrvaket glasögonen och en tröja innan jag begav mig ut på (den inglasade) balkongen.

Och minsann! Halvmånen sken tillsammans med en hel drös med stjärnor - och det rörde sig små, lite gulare, stjärnor som kom och försvann ... Så roligt att få se! Jag stannade inte därute så länge. Det var kallt. Och jag såg inte så bra vid den tiden, trots glasögonhjälp. Mest beroende på att det var så svårt att hålla ögonen öppna :).

Halv 9 begav jag mig ut på en riktigt rask långpromenad tillsammans med Promenadkompisen. Solen hade nyss stigit upp, det var kallt och en underbar morgonluft. En väldigt bra och lyxig början på en söndag, får jag säga.

En söndag jag sedan njutit av i ganska sakta mak. Jag har börjat pyssla med min nya inredning, så en ny taklampa är uppsatt och nästa har jag sytt ett nytt överdrag till - den fanns bara i limegrönt och lila. Som inte passar så bra här hemma hos mig. Jag började med den elektriska monteringen, men jag kan inte lista ut hur jag ska dela på lamp-"fattningen" för att koppla in sladden, det får bli en runda ner till elaffären imorgon. Och så har jag sytt gardinkappan till köket. Men inte strukit den, jag är lite mätt på strykning just nu ...

Till sist har jag och Kollegan varit på Lucia-konsert i kyrkan. Fin stämning, väldigt bra sång både av körerna och solister och trevligt sällskap till det. Och så var ju Barnbarnstjejen med :).

Stjärnfallen ska visst fortsätta även i natt ...

Inga kommentarer: