fredag 19 december 2014

En gnutta julstress

Det har jag haft idag. Jag tröstade mig med att det nästan hör till för att det ska bli jul, och är det inte värre än idag så är det uthärdligt.

Kl 7 började jag tvätta Barnbarnstjejens vita täckjacka. Den var i princip nytvättad (3 gånger) när kompisen lutade sitt sminkade ansikte mot axeln. Nu är jackan nytvättad igen, fast bara två gånger. Sminket gick nästan bort ...

Jag ville nämligen in på apoteket för att hämta ut mediciner innan jul, så där var jag halv 10. Recepten hade förstås blivit fel, det ingår i det här effektiva systemet med att recepten skickas elektroniskt, efter att man ringt till vårdcentralen. Så inga mediciner blev det just då. För jag hade ju lite bråttom till kyrkan, där skolan hade julavslutning kl 10. Fin musik av 9:orna och roliga hyss av de två ganska unga kvinnliga prästerna.

Tillbaka till apoteket, som nu fått ett korrekt recept. Elektroniskt. Men inte det andra, som också var felaktigt. Suck ... Det tog en förfärlig tid innan jag kom iväg med 2 av mina 3 mediciner. Den tredje medicinen får jag hämta senare.

Halv 12 stod en stressad Kollega (av jul och av min sena ankomst) nere på gatan och väntade på mig - det var dags för fredagssimning.

Hemma igen, nysimmad och fin, bestämde jag mig för att julhandla det mesta av julmaten redan idag. Alltså, iväg igen med raska steg och min Dramaten på släp. Det var fler än jag som kommit på samma idé. Många fler ... Kundvagnar lämnades mitt i gångarna, de äldre damerna hade medhavd man till lastare (och männen var inte riktigt vana vid matinköp, så de ställde sig hela tiden där de var mest i vägen). Och vi var många, och vi handlade mycket! Håhåjaja :). Det tog ca 2 timmar.

Nu ikväll har jag slagit in mina julklappar, de jag ska ge bort, alltså. Jag glömde sätta på julmusiken, men jag premiär-drack julmust till för att få rätta känslan.

Lite trött är jag allt.

Men - en riktigt bra gratis- och fynddag har det varit. 10 % på hela matinköpet bjöd mataffären på.  Jag hämtade ut små lyxiga yoghurtar helt gratis, liksom en grekisk yoghurt. 10 kr rabatt på en läsk, som då bara kostade 5 kr. Och till sist, lyckligt och äntligen på väg ut ur affären, hade de ett jul-hjul man fick snurra på. Där fick jag en rulle julpapper och en burk med pepparkakor :).

Väl hemma sjönk jag ner i soffan med kaffe, och ringde till min telefonleverantör för att ändra lite i tjänsterna jag har. Och, eftersom jag varit kund där så länge, sänkte de min fasta avgift med 20 kr/månad. Och tilläggstjänsten även den med 20 kr/månad. Sådant blir jag glad av :).



2 kommentarer:

Lisa sa...

Jag var och handlade igår jag med och det var mycket folk i butiken då. Men det var ju utbetalning av barnbidrag igår och det förklarade ju en hel del om varför det var så mycket folk. Sen vet jag inte om några kanske fick sina pensioner i går oxå.

Mitt grekiska liv sa...

Javisst ja - det var barnbidrag också ... Pensionerna kom i torsdags och fredags, därav alla äldre damer :)Trängsel och röra blir jag stressad av och det var det verkligen!