söndag 2 oktober 2016

Djur-nytt med väder och sport

Häromdagen var det märkliga "djur" som passerade nere på gatan - och jag fortsätter på djurtemat ett inlägg till ... Men idag tar jag väderrapporten först!

Vi har det fortfarande varmt och skönt här - som svensk sommar ungefär. Idag var det lite halvmulet på eftermiddagen, till och från. Så fort solen går ner blir det kallt, varenda kväll. Med resultat att jag hela helgen legat med rinnande (och röd!) näsa och svettats floder i värmen! Jag tror att jag är på bättringsvägen, med hjälp av massor av färskpressad citron och honung i hett te, och ännu mera pressad citron i allt vatten jag har druckit. Nässpray från apoteket - Vicks :) har också hjälpt.

Medan jag låg här i går eftermiddags och snorade kunde jag lyssna till en hel djur-orkester :). Hönsen kacklade, tuppen gol, påfåglar skriade och cikadorna spelade. Dessutom slogs några katter med varandra bakom huset! Och jag som brukar tänka att det finns inget så tyst som att gå runt i en Smulan-by under eftermiddagen mellan 14 - 17, då de flesta vilar siesta. Det var inte alls tyst!

Häromkvällen (berättade jag det?) hittade jag en stor svart kackerlacka på min resväska, huh! Med mycken möda och stort besvär fick jag ut den på balkongen och över räcket, men den hann GÅ på min hand, HUH! Och alla väskor fick stanna utomhus över natten. Noggrant synade fick de lov att komma in igen på morgonen.

Men ikväll - ett krasande ljud på sovrumsgolvet visade sig vara en ännu större, svart och FLYGANDE kackerlacka, som kom från ingenstans (fast troligen utifrån). Flygande kackerlackor är ju ännu svårare! Så den får vänta tills imorgon. Jag har stängt in den i ett glas och sprutat kackerlacks-gift in till den. Så får jag ta itu med den imorgon bitti. De tål giftet ganska bra, har jag förstått, men den kanske kan bli lite "yrslig" åtminstone?

Över till sporten - det är fotbollsmatch ikväll, troligen en viktig. Det låter nämligen ganska mycket nerifrån cafébaren snett över gatan, och favoritlaget har gjort minst två mål. Det hör jag inte bara från baren, utan det ekar upp hit från andra glada och vrålande män också :).

Nu går jag och snyter och knyter mig ;).  (det rimmet gick ju inte att motstå)
Jag har bara en vecka kvar på Smulan nu ...

Inga kommentarer: