fredag 28 oktober 2016

Gissa vad jag har ?

Tro det eller ej - jag har ett tvättställ :).

Jag ringde rörmokaren i måndags, som vi hade bestämt. Vilken otur, tyckte han: nu hade han överfullt hela veckan och sedan har han semester i två veckor. Okej, tyckte jag, jag får väl fortsätta borsta tänderna i köket - det har ju gått bra hittills! Men OM en tidslucka öppnar sig - så är jag hemma!

Onsdag eftermiddag ringde han - ett arbete hade blivit uppskjutet, så han kunde klämma in mig som igår, om det gick bra? Det gjorde det :).

Det fanns inte tid till att byta badkarsblandaren och köksblandaren också, så han får komma tillbaka efter sin semester. Bortsett från att jag får betala en "startavgift" till (på 450 kr) (det kostar det tydligen att starta bilen - tur jag inte har bil längre) så gör det inte så mycket.

Han var dessutom väldigt trevlig, vi hade ett trivsamt samtal om resor och länder och språk - intressant! Han kom till Sverige för 10 år sedan, som ung vuxen. Men talar efter dessa 10 år en väldigt god och korrekt svenska, med bara en liten brytning.

Jag komplimenterade hans goda svenska - och hans omedelbara svar var "språket är det viktigaste". Så sedan pratade vi mitt Grekland och hans hemland, att leva i en annan kultur och att försöka ta till sig språket. Medan han mätte och räknade och borrade och skruvade och hämtade grejor. Jag bara hostade.
  

Inga kommentarer: