lördag 8 oktober 2016

Fångade av stormvindar

Igår kväll var det dags igen - traditioner är till för att upprätthållas! Hotellet stängde idag för vintern, och det var alltså dags för "sista kvällen med gänget". Vi var inte många där, en svensk familj med 3 generationer, ett engelskt par S och E som jag känt några år, alltid här i juni och september/oktober - och så jag förstås :). Och min fina Hotellfamilj. Hotellägare med fru Kokerska, Hotellsonen, Hotelldottern med man (min hedersbrorson) och  Första Dotter. Samt en liten bebis i magen, nästan halvvägs nu. Hon/han ska anlända i början på mars.

Hotellägaren brukar skoja om mig att jag alltid är den sista som lämnar för vintern, så jag har ansvaret för att släcka efter mig när jag går!

Jag åt tillsammans med S och E och vi hade en trevlig kväll inne i tavernan. Plötsligt small det till så att vi alla studsade högt! Det var en stormvind, från absolut ingenstans! 2 minuter tidigare hade vi suttit utomhus med var sitt glas. Ännu en stormvind svepte ner de flesta askfaten från poolborden, plastväggarna runt  utedelen slog så att jag trodde de skulle spricka. Den tredje svepte ner en stol i poolen - och så fortsatte det!  Vi trodde att både palmer och träd skulle knäckas - de låg sidledes. Efter en knapp halvtimme började det flamma blixtar runt om oss och åskan följde efter. Sen kom slagregnet och nya stormvindar, medan åskan drog över ön. Vattnet forsade i nerförsbacken - ett helt fantastiskt skådespel!

Så småningom började jag fundera på om jag skulle hyra ett rum över natten ;), jag började misströsta om möjligheten att ta mig ända hem! Men en stor måltid och ett glas vin senare lugnade det sig en stund så att jag hann hem utan att drunkna på vägen. Min andra oro gällde att jag lämnat balkongdörren lite öppen på havssidan - jag tänkte att jag kanske skulle behöva simma till sängs!

Det behövde jag inte. Men en bit bort på gatan hittade jag en av mina stolsdynor och uppe på gatubalkongen låg balkongmöblerna huller om buller! Den städningen fick vänta till idag :).

Inga kommentarer: