fredag 28 oktober 2016

En lägenhet med utsikt

Så här ser det ut från mitt nya köksfönster i Sverige, en helt vanlig torsdag i oktober :)

Mot nordöst-hållet: 

Träden längst bak  i bild är ett friluftsområde, där det förr i tiden fanns två gruvschakt. Träden växer runt och på de gamla slagghögarna. Det är så vackert där borta, och ändå har jag nästan aldrig varit där. Några utflykter med Unga Damens mellanstadieklass, bara. Bortom träden ser jag vingspetsarna på två vindkraftverk - ett intressant möte mellan det gamla och det nya i energiväg. Kol versus vindkraft - den utvecklingen ger mig hopp om en framtid ...
Från gamla lägenheten såg jag inte dit, det här huset var i vägen.

Men senast Promenadkompisen och jag promenerade drog jag med henne dit :).

Lite mera österut kan jag se ända bort till nästa by:


Här möts de två större vägarna genom samhället, inklusive industritrafiken. En klar nackdel, förstås, med tanke på avgaser/miljö och trafikbuller. Men å andra sidan har jag både utsikt och 3 minuter till centrum :)

Nu går jag och hostar lite ...                               



                                  



                                


Inga kommentarer: