torsdag 6 oktober 2016

Begravningsdag ...

Igår förmiddag var plötsligt flera affärer/verksamheter stängda runtom i byn. Utan någon förklaring, och inte ner-stängda för vintern heller. Mystiskt, och väckte förstås nyfikenhet ...

Idag förstod jag vad det var - den gamle mannen på ett av hotellen ner längs stranden dog igår. Jag tror han var den förste jag såg här på ön när jag kom hit för 16 år sedan - han stod alltid nere i hamnen när båtarna kom in och frågade envist "Room? Room?"

För några dagar sedan åt jag lunch nere på tavernan som hör till hotellet, och såg honom för första gången på länge. De senaste åren har sonen tagit över och mannen har blivit ganska senil, men troget suttit vid ett bord och försökt hålla koll på eventuella gäster :) Nu satt han längre in i tavernan och såg ut att bli väl ompysslad. Sonen D berättade att mannen var mycket sjuk i cancer och kommit hem från sjukhuset eftersom det inte fanns mera att göra för honom.

Han tillhörde en av de största släkterna på ön - jag tror att mer än halva byn har samma efternamn. Därav stängda verksamheter igår! Idag kl 11 var det begravning i bykyrkan, då stod byn stilla ... Här i Grekland sker begravningen oftast dagen efter dödsfallet.

Jag fick veta att han har två söner och en dotter - alla driver hotell och restauranger här. Sonen D har tagit över hotellet vid stranden (han har i sin tur en 11-årig dotter, men är numera homosexuell), sonen T driver ett hotell med restaurang och pool halvvägs upp i den branta backen från hamnen, och dottern G har hotell, lägenheter, taverna/bar och en pool  mitt i byn - tillsammans med sina döttrar. (de slängde gemensamt ut pappan för ett antal år sedan och släppte inte in honom igen) Populärt ställe, där många engelsmän håller till på eftermiddagarna. Goda fyllda pannkakor i storlek XL har de också :).
Riktig hur resten är släkt med varandra förstår jag inte riktigt, men jag vet att Hotellfamiljen (där jag tillbringar mina eftermiddagar med att simma), Bagaren, Butiksägaren mittemot bageriet och flera Barägare och Restaurangägare hör till samma familj.

På lördag är det bröllop i Stora Grannbyn :) Död och liv om vartannat, som alltid.

Och jag har bara tre dagar kvar på Smulan ...

Inga kommentarer: