torsdag 29 september 2016

Smulan-nytt

På en väldigt liten Smula kan det hända en del ändå :). Precis som överallt där människor lever tillsammans.

I söndags passerade det en del konstiga barn här nere på gatan. I alla fall såg de lite konstiga ut. Och skuttiga! Jag förstod ganska snart att sorlet jag hört i bakgrunden ett par timmar var grannens flicka som hade födelsedagskalas. Och på kalaset ingick uppenbarligen ansiktsmålning på gästerna :). Så jag satt på min ljumma balkong (med min bok) och beskådade det ena djuret efter det andra passera - katt, lejon, hund och en liten zebra.

Måndag och onsdag har marinen övat kanonskytte igen. De siktar visst alltid på samma lilla ö här utanför, mellan Smulan och fastlandet. BOOM hörs det, och så ryker det lite (eller mycket!) från den stackars lilla ön.

En glad nyhet både för min trädkramar-själ och för Smulan-befolkningen är ett projekt som visst kommit igång i år. Ett avsaltningsprojekt! Smulan har inget eget färskvatten, de brunnar som finns fylls med bräckt vatten. Duger att vattna växter med, men inte till annat. I alla år har allt färskvatten klorerats rejält och transporterats hit med en tankbåt från källor på fastlandet, hyfsat pålitligt, men i grunden en dålig idé nuförtiden. Det har förstås dragit med sig att vattnet här varit dyrt!

Men nu har man fått igång en avsaltningsanläggning, som leder havsvatten genom olika filter och vidare till våra vattentankar uppe i Bergsbyn. Det räcker inte till när Smulan är fylld med sommargäster och turister, men då använder man vattenbåten också.

Idag på förmiddagen gjorde låg- och mellanstadiet i Stora Grannbyn en utflykt, okänt vart. De gick på lite vimsiga led därifrån och genom Nya byn, där jag bor. Prydligt sorterade i åldersordning!  Jag kunde höra dem nästan 10 minuter innan de kom förbi på gatan - på håll lät det som en hel flock fåglar som tjattrade alla på en gång :). Jag räknade till 41 barn och 4 lärare. Hoppas de hade kul!

För övrigt är Smulan full med vänner och bekanta, födelsedagar firas med middagar, välgörenhetskaffe bevistas för att stödja goda saker (som cancersjuksköterskor i England, "McMillan systrar"). Jag behöver ett bra namn till en tävling om att gissa namnet på en åsna! Förslag, någon? Man stödjer den goda saken genom att ta goda saker och betala ganska dyrt för dem :). Och genom att betala 2 euro för att gissa namnet på åsnan!

Och till sist vädret: Högtrycket har återvänt och beräknas ligga kvar de kommande dagarna. Dagarna är soliga och varma, med temperaturer runt 25 grader. Kvällarna är dock svala, så det är det "kofta på" som gäller. Tidvis lite blåsigt, från norr.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Händer en hel del på Smulan läser jag :-) Men bättre att det händer något, än inget alls.
Finns lite värme här i Sverige med..inget att skryta med, men igår hade vi 13+ i lilla Köping och det var riktigt rart när solen befann sig på min balkong :-)

Mitt grekiska liv sa...

Du anar inte ... :)Härligt med fint väder så här långt in i oktober, uppe hos dig.