måndag 26 september 2016

Inte en minut över ;)

Det har varit fullspäckade dagar!

Fredag kväll "sista middagen" med Bokbytarna, innan de åkte hem för vintern i lördags. Det ser så tomt ut däruppe på deras tak - ingen svensk flagga i hörnet längre, och ingen tvätt på tork på solsidan.

Lördag morgon åkte jag över till Stora Grannön med lilla Ö-båten för att beta av ärenden. Jag skulle posta grytlappar till Sverige, köpa TV och handla lite annat. Det började inte så bra - posten har bara öppet på vardagar! Om jag visste det redan hade jag glömt det ... Men TV:n köpte jag, den är jättefin! Och ett litet nytt bord till havsbalkongen. Sedan var mina pengar slut - det fungerade nämligen inte att betala TV:n med kreditkortet som jag tänkt, och det fungerade inte i bankomaten heller. Så de sista sakerna på min lista fick vänta. Jag hade i alla fall råd med en kaffe på mitt vanliga café nere vid Hamnpromenaden.

På vägen hem till Smulan, över de sju haven, mötte vi bilfärjan på väg FRÅN Smulan. På den satt Bokbytarna, så jag vinkade glatt adjö åt deras håll :) Jag tog ett foto också, men det är kvar i telefonen.

Hemkommen packade jag upp min fina TV och kopplade in alla sladdar. Tog ner den gamla pytte-TV:n från väggen och satte sedan igång installationen med viss oro. Elektroniska saker brukar aldrig snällt låta sig installeras, nämligen. Men allt gick som smort! Glad i hågen började jag blippa mig fram genom kanalerna och med bra bild och bra ljud började jag känna mig väldigt nöjd. Jag hann fram till kanal 6 - den var utan bild. Så även kanal 7 och 8 och 9, sedan förstår ni resten. Perfekt ljud, dock! Konstigt, så jag blippade tillbaka till första kanalen - som nu inte heller hade bild!

Jag trixade lite med inställningarna, men inte en skymt av något bildmässigt. Men för övrigt var jag nöjd med min fina TV ;). Jag struntade i det hela och gick upp till Hotellpoolen för lunch och en simtur, med en from förhoppning att TV:n skulle fixa till sig själv om jag bara nonchalerade den.

Där uppe blev jag överraskad av flera nyanlända - ett engelskt par som kommer regelbundet två gånger om året sedan tidernas begynnelse, och mina underbara grek-amerikanska vänner! De hade med sig en engelsk vän, en tidigare granne. Härliga eftermiddagstimmar!

Det blev nästan bråttom att hinna hem för att snygga till mig lite (= byta till något annat än baddräkt) innan det var dags för gemensam middag framåt kvällen :). Lördag kväll, relativt mycket folk, alla på gott humör (somliga mer alkoholglada än andra) vilket gjorde att man flyttade sig vidare in i baren där det dracks drinkar, spelades gammal popmusik, sjöngs med i refränger och dansades på bardisken! Och det var bara pensionärerna ...
Kvällen avslutades visst för de gladaste framåt 3-tiden på natten - till dem hörde inte jag.

Vi satt snällt kvar vid vårt bord inne i tavernadelen och pratade ikapp oss, vi :).

Jag får be att återkomma om söndag-måndag! Jag måste skynda mig att snygga till mig ...

TV:n? Jo, igår gjorde jag om alltihop från början och fick tillbaka bild. Den kostade förresten under 1800 kr, för en 32".

Inga kommentarer: