torsdag 9 april 2015

Smulan-nytt

Det hinner hända ganska mycket under en vinter, även på en mycket liten ö. Här ges de (ev) viktigaste händelserna i korthet:

Vintern har varit regnig, kall och blåsig på ön. Det rapporterar samtliga jag pratat med sedan jag kom ner hit!
Trots detta (o)väder har "Dimos"(kommunfullmäktige) beslutat att snygga upp några av de centrala gatorna i de båda största byarna. Här i min by har man lagt snygga plattor på gatbiten mellan strandvägen och upp mot stora gatukorsningen vid läkarmottagningen. Ser bra ut, och så mycket bredare gatan känns! Plattläggarna har också jobbat sig hela vägen som går ovanför hamnen upp till den östligaste lilla byn. I Stora Grannbyn har de en nylagd gata ända från kyrkan mitt i byn  ner till hamnen. Väldigt mycket bättre än de gamla groparna, kan jag säga. Särskilt per cykel.

Den lilla lokalbåten ligger bunden vid kajen sedan innan jul, om jag förstått det rätt. Pga ekonomin har den slutat gå. Det känns jättetråkigt - jag gillar den båten! Men två av taxibåtarna ersätter den till viss del - de två båtägarna alternerar en vecka i taget med att köra någon eller några turer för samma pris som lokalbåten kostade. Riktigt vad som gäller har jag inte lyckats klura ut ännu.
Naturligtvis är det ingen som brytt sig om att ta ner lokalbåtens tidtabeller, som finns uppsatta här och där ...

Min hedersbrorson A och hans M uppe på Hotellet väntar barn nu i början av maj. Det är jätteroligt! Undrar vad jag blir då? Någon sorts heders-Gammeltant? Och så undrar jag vem som ska sköta hela hotellrörelsen och tavernan och maten och det administrativa om inte M ska göra det?

Det har varit ovanligt många dödsfall under vintern, även bland dem som inte tillhör de allra äldsta. En vecka dog visst 3 personer, samtliga i 60-årsåldern. Sedan jag kom ner hit har jag fått höra kyrkklockan ringa sorgeringning 2 gånger.
En av de bortgångna känner jag till ganska väl. Det har i alla tider bott ett äldre par mitt i byn, där han alltid suttit på sin stol och tittat på vem som passerar. Hans fru gick bort under vintern, tråkigt nog. Jag vet att Bokbytarna hyrt in sig hos dem tidigare, innan de hittade sitt takboende.

Bokbytarnas olivträd och oleanderbuske lever och har hälsan, däremot. Olivträdet har massor av nya skott.

Prisnivån här nere känns ganska oförändrad hittills. En gyros kostar numera 2.20 euro istället för 2, kan rapporteras. Gyrosstället har öppnat igen nämligen, det är jag tacksam för. Buss- och färjepriser är de samma.

Till sist - en väderrapport, naturligtvis:
Dagen började med ösregn och kraftiga vindar, ca 14 m/s. 8 grader. På dagen klarnade det upp något, men fortsatt 8 grader. Imorgon ska solen titta fram, och vi kan hoppas på upp till 12 grader.

Innan någon frågar - jo, det är i Grekland jag befinner mig. Och det var 13 grader i sovrummet i morse!

Inga kommentarer: