torsdag 16 april 2015

Ett ännu rikare djurliv

Jag önskar bara att art-rikedomen kunde hålla sig utomhus! Titta här:  
Det här lilla djuret hittade jag i mitt kök i morse. Inomhus, alltså. Så nu kan jag foga ödla till min längre och längre lista på oönskade kryp som vill bo med mig.
Instinktivt, innan jag knappt hunnit se vad det var, kastade jag mig mot dörren, öppnade den och sparkade ut den lilla ödlan. Sedan tittade jag efter vad det var. Nu har den bosatt sig bland mina blomkrukor på balkongen.

Till ev. djurvänner vill jag gärna meddela: Ödlan verkar inte ha kommit till skada, trots att den blivit sparkad på. Den har alla fyra ben och sin enda svans kvar, och den rör på sig väldigt snabbt.

Min plan var att sopa ner den lite snabbt för trappan - men min mamma har inlagt veto. "Då slår den ju sig fördärvad!" var hennes kommentar till min plan. Så den får lov att bo bland mina krukor. Tillsvidare. Under förutsättning att den stannar utomhus.

2 kommentarer:

Sophia sa...

Ödlor betyder tur om man har inomhus här i Grekland. Härlig blogg du har förresten, hittade den för ett tag sen och läser den från start 😊

Mitt grekiska liv sa...

Det visste jag inte - tack :). Då har jag lärt mig något nytt idag också!
Jag är glad att du hittat hit och gillar det jag skrivit!