måndag 27 april 2015

Långpromenad!

Idag satsade vi för fullt, PromenadEngelskan och jag. Vi gick bort till Stora Grannbyn, genom den och fortsatte sedan söderut, ner till en stenstrand - och hela vägen tillbaka. Det går uppåt, det går neråt, uppåt, neråt osv. Ofta ganska brant, dessutom. Det tog 2,5 timme, med några småpauser. Vi var rätt trötta när vi närmade oss vår egen by :).

Förresten - bilden jag använder som profilbild just nu, den tog jag nere vid just den stranden i höstas. Idag var vattnet kristallklart och stilla - så otroligt vackert. Inte iskallt heller när jag doppade fingrarna.

Eftermiddagen var inplanerad till balkongsittande, men tji fick jag. Det blåste upp igen, så där gick det inte att sitta. Det fick bli kökssoffan istället. Och ett par äpplen.

Engelskan och hennes man hörde av sig framåt kvällen, de tänkte sig till Gyrosstället och undrade om jag ville göra dem sällskap. Jag, som just hade bestämt mig för att jag inte orkade laga någon riktig mat idag accepterade genast :).

Nu är jag nyss hemkommen från en trevlig kväll med dem. Väldigt mätt är jag. Vi åt "skepasti" alla tre - och då blir man mätt! "Skepasti" är två pitabröd med grönsaker, ev. kött, ost och pommesfrites mellan dem. Grillas på grillen och smakar jättegott! Men man blir mätt som sagt.

På hemvägen lyste den halva månen där uppe på den svarta himmelen, och jag kunde höra dvärgugglans rop följa mig hem. Förresten, igår kväll hörde jag flera ugglor! Jag tror att det var tre stycken. Jag har ju lärt mig rytmen i ropandet, och jag hörde dessutom ett lite ljusare rop.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Oj! Vad gott det lät med skepasti :-)

Mitt grekiska liv sa...

Och det är ännu godare än vad det låter! Smarrigt värre!