söndag 26 april 2015

Arbetstider modell Grekland

I fredags eftermiddag, med sista bilfärjan (det var nog den enda, förresten - det är ju inte turistsäsong ännu. Men jag tror att bilfärjan går varje dag nu, det är bättre än tre dagar i veckan) - då kom två OTE-arbetare (grekiska Telia) med sin skåpbil. Och började jobba här i byn. Det höll de på med under fredagskvällen, fortsatte under lördagen förmiddag och kväll och så likadant i dag på söndagen. De drar kablar, fixar och donar i teleskåp och förflyttar sig lite då och då till nästa skåp och kabel. Hela helgen har de jobbat utan att det varit något akut (vad jag vet). Om telefonerna inte fungerat i byn hade jag troligen fått höra det ganska snart :). Och allas internet går via telefonlinjerna, så jag hade nog märkt det också.

Vi har däremot ingen slaktare på ön just nu - han är sjuk. Och befinner sig på sjukhus inne på fastlandet. Det betyder att vi inte heller har något kött på ön. Förutom lite fryst kyckling i mataffären - men den är snart slut! Slaktaren insjuknade redan innan den grekiska påsken, en vecka efter vår svenska - då var det panik någon dag eftersom huvudrätten på det grekiska påskbordet är helgrillat lamm! Det där ordnade sig - slaktarfrun och slaktarassistenten ryckte in och kunde bistå med lammen. Då pustade vi ut lite - men sedan förstod vi att de bara höll öppet för att de som beställt kött till påsk skulle få det beställda. Nu ryktas det att det bara är slaktaren själv som kan beställa nya varor, därför håller butiken stängt. Ingen annan vet hur man gör.Tur att jag gillar grönsaker!

Alternativet är nämligen att ta båten över till Stora Grannön och handla. Det kostar 110 kr tur/retur och det är inte helt lätt att passa in båtar innan säsongen börjar. Lokalbåten har ju slutat att gå, när pengarna tog slut. Den var liksom lite anpassad till ärenden och inköp. Lite väl besvärligt och kostsamt blir det just nu för en kotlett ...
Vi kanske får börja organisera köttlangning? Ett par dagar per vecka får vi lämna önskemål och pengar till någon som åker över och handlar. Så får vi "sala" till biljetten :).

En liten fotnot: Ibland kommer jag ihåg att använda stavningskontrollen innan jag publicerar inläggen. Rättstavningsprogrammet protesterade på det bestämdaste mot ordet "slaktare" - de är tydligen utrotade sedan länge! Programmet protesterade också mot "sala", därav citationstecknet. Det är uppenbart att jag börjar åldras ...

Fotnot nr 2: Vad jag åt till middag idag? Kyckling med grönsaker, förstås! Med fylld pasta till.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Det verkar inte bättre än att ni får "sala" in pengar till någon som ska till fastlandet och handla ☺

Mitt grekiska liv sa...

Antingen det, eller bli vegetarian :)