torsdag 7 maj 2015

På väg uppför trappan ...

Jag kom nyss hem. I trappan mötte jag en liten ödla. Jag sparkade inte på den, ett meddelande till dem som läste om förra ödlan jag hittade, i köket den gången. Jag hoppas verkligen att denna ödla var på väg nerför trappan och inte på väg upp till mitt kök.
Dessutom är jag väldigt glad att jag kom ihåg att tända utelampan innan jag gick - annars hade jag trampat på den.

En lång promenad blev det i förmiddags - upp till tippen (numera inte en tipp längre) och hemåt på bergsvägen till Bergsbyn och ner till vår egen by. I typ 28 graders värme. De första, branta, uppförsbackarna tog nästan kål på oss! 1 timme och 45 minuter, med en hel del drickapauser.

Ingen simning, eftersom vi plötsligt inte hade vatten på ön. Och jag vågar inte bada i poolen utan att duscha direkt efteråt, inte sedan jag fick utslag över hela kroppen av kloret för något år sedan.

Däremot fick jag lite tolkjobb när jag låg där i min solstol i skuggan. Hedersbrorsonen, ensam i poolbaren, dök upp intill mig med en engelsk hotellgäst i släptåg, de hade vissa språkliga svårigheter ... Det var det där med vattnet som vi inte hade - det behövdes förklaring till gästen.

Det är faktiskt jätteroligt, egentligen, en svenska som tolkar mellan grekiska och engelska. Om inte det bäddar för missförstånd, så vet jag inte ...

Inga kommentarer: