tisdag 12 maj 2015

Blåsigt!

Min näst sista dag här har inte varit så där grekiskt underbar - med det blå havet och den blå himlen och den starka solen. En trevlig dag ändå :). Det slutade regna i natt någon gång, men vad det har blåst! Förmiddagspromenaden gick till Stora Grannbyn idag och vi tog Strandvägen dit, bara för att känna på blåsten och se ut över vågorna som vällde in. Nästan lite hemmakusten över promenaden idag :).

Vi såg bilfärjan komma in från Stora Grannön - i en riktning jag aldrig sett förut! Pga vinden fick den vända nästan österut för att komma till kajen. Det såg ut som den var på väg rakt in i kyrkan! Men både färjan och kyrkan klarade sig, efter en stund körde ett par lastbilar förbi oss :).

Vi fikade hos Engelskan och hennes man innan vi gick tillbaka.

Sedan bestämde jag mig för att inte spara allt arbete till min allra sista dag här, så jag har städat väldigt grundligt både inne och ute, plockat i ordning, röjt plats i garderoben för Unga Damens kläder, tömt frysen och hämtat tvätt. Som nu hänger på tork på min nystädade havsbalkong. På min likaledes nystädade köksbalkong står min IKEA-byrå, som jag äntligen tog mig samman och fernissade idag. Så där står den och torkar. I morgon bitti ska andra lagret fernissa på, sedan kan den stå här och "lukta av sig" medan jag befinner mig i mitt svenska liv.

Som tur är ska det inte bli strömavbrott i morgon i den delen av byn där tvättmaskinen finns. Det betyder att mina lakan hinner bli tvättade och torra, härligt! Tyvärr (haha) kommer ju jag att ha strömavbrott här hela dagen. Så jag kan inte stryka. Väldans otur ...

Ingen bebis idag heller - men nu har jag sagt till på skarpen! Imorgon får hon faktiskt komma ut i världen, flickebarnet. Jag väntar ju!

Däremot råkade jag fixa bilskjuts till båten på torsdag morgon. Hedersbrorsonen ska in till fastlandet med samma båt, så han hämtar upp mig.

Idag läste jag på DN:s hemsida att Greklands finansminister uttalat sig efter mötet med EU i går kväll. Nu har landet bara pengar till två veckor till, enligt honom. Sedan kan man inte betala löner eller pensioner.
Vad jag önskar att livet här kan börja bli lite bättre för grekerna!

Inga kommentarer: