fredag 1 maj 2015

1 maj och en massa andra blommor


Enligt den grekiska (eller ev. bara den smulan-ska) traditionen ska man just 1 maj gå ut och plocka vilda blommor och binda till en krans, som hängs upp på huset. Det kan vara så att den bara är till pynt, men jag har fått höra att den skyddar huset. Den ska alltså hänga kvar där även sedan den vissnat.

Efter vår förmiddagspromenad till Stora Grannbyn och tillbaka begav jag mig ut på blomsterstråt :). Och band ihop vad jag tror är mitt livs första blomsterkrans. Den var väldigt fin en liten stund, men solen gassade och den slokar en aning nu. Trädet som skymtar i förgrunden är ett citronträd på vår tomt. Det finns ingen frukt ännu - det beskars tillbaka rejält (egentligen helt, bara stammen var kvar!) förra året. Men kanske till nästa år?
    
Det här trädet växer längre ner i byn, intill Bokbytarnas hus. Blomningen i år är helt fantastisk!
(förresten fick jag mail från dem idag, Bokbytarna - de är på Island och fryser och har sett vitnosade delfiner)
(nu ikväll fick jag också mail från Engelskan i Stora Grannbyn - de hade också sett delfiner, 5 st som lekte i vattnet en lång stund)

Till sist en bild från vår promenad till tippen igår, havet var så blått och blommorna lyste så gula ...    


Inga kommentarer: