torsdag 21 maj 2015

En hel tonårsdag :)

Här sitter jag, helt utsliten. Efter en låång dag.

Jag åkte hem från Grekland just för att få vara med om Unga Damens sista veckor i grundskolan, med allt som det innebär att avsluta en del i livet och att gå vidare till nästa. Jag orkar bara inte riktigt hålla samma fart som en Ung Dam på väg ut i livet ... Men roligt är det!

Igår for jag till Malmö bara för att upptäcka att det blivit fel med min bokade tid där. Ilsket muttrande åkte jag hem igen, med de nyinköpta ballerinaskorna, som Unga Damen fattades för att fullända utstyrseln till dagens skolbal.
Därifrån åkte jag direkt till fotbollsmatch mellan Laget och Motståndarna. Vi förlorade. Med 2-4. Det var en mycket missnöjd Ung Dam jag träffade efter matchen. Har jag berättat att hon är försedd med en rejäl vinnarskalle? Vinnarskallar gillar inte att förlora.
Jag kom hem kvart i 10. Då var jag trött.

I morse sken jag inte riktigt ikapp med solen, men jag kom upp vid 7 och förberedde en halv dag vid friidrottsplanen - det var dags för Kommunmästerskapen för kommunens alla högstadieelever. Dricka, frukt och bullar, filt och solglasögon - det täckte in det mesta.

En härlig dag i solen (med lite kalla vindar emellanåt) och mycket hejande har jag haft. Och Unga Damen fick bronsmedalj i kulstötning och vann sedan höjdhoppet nästan omedelbart efter :).

Vi tog oss snabbt hem hit, jag lagade pasta carbonara medan hon duschade och tvättade håret. Sedan torkades det hår, det målades naglar, det provades skor, det provades olika tillbehör till den fina balklänningen, det mannekängades och fotograferades innan hon försvann till väninnan för den sista touchen. Allt ovan skedde under mycket pratande, förstås. Med stor uppfinningsrikedom lyckades vi också avvärja en hotande katastrof, av det riktigt katastrofala slaget!
 Och jag rasade ihop i soffan en liten stund, innan det var dags att cykla bort till bal-lokalen för att titta på och fotografera alla dessa vackra ungdomar.

Inte bara en hel tonårsdag. Det har också varit en hel farmorsdag - en sådan jag bevarar i minnet och njuter av. Stolt och glad, och tacksam för att vara intill henne.

Till slut blev det också en rask promenad med Promenadkompisen i den härliga kvällen.


5 kommentarer:

Lisa sa...

Lät som att du hade en helt fantastisk dag med Unga Damen :)

Mitt grekiska liv sa...

Det hade jag verkligen!
Du kanske har fullt upp du också, Sonen slutar väl också 9:an nu?

Lisa sa...

Nej, faktiskt så är det väldigt lugnt. Så jag behöver bara flyta på :-)

Mitt grekiska liv sa...

Så bra det låter - att bara flyta på :)
Jag får träna lite.

Lisa sa...

Japp! :-) Det har blivit lite v min inställning nu, oavsett vad det nästan gäller..bara flyta på