fredag 2 januari 2015

Ett slut och en början

Att skriva det första inlägget för det nya året - det borde vara ett som åtminstone i någon mån är tänkvärt och klokt. Så blir det inte, kan jag säga.

Jag har vilat några dagar, från det mesta. Riktigt varifrån det kom vet jag inte, men lite inåtvänd har jag varit, och är egentligen fortfarande. Med det följde att bli osocial för ett tag. Mailen och sms:n från vännerna runt om i världen (det är väldigt vad alla reser!) börjar stapla upp sig, så jag behöver vända mig utåt igen. Innan de börjar undra vart jag tagit vägen.

Nyår brydde jag mig inte så mycket om den här gången, det blev väldigt stillsamt. Lusten hade liksom gått och lagt sig tidigt ... Eller tagit semester, eller så.

Idag har jag åtminstone diskat. Och lagat middag. Och så har jag varit och simmat 1000 meter (det tog emot lite idag) ihop med Kollegan, och så är jag nyklippt dessutom. I tisdags var vi på gymet och då var kroppen riktigt träningsvillig :). Den gick med på att höja motståndet i flera övningar och ändå fick jag inte träningsvärk dagen efter. Då kände jag mig riktigt nöjd.

Strax innan jul hittade jag ett litet fint anteckningsblock på "halva-reapriset-rea". (har jag möjligen berättat om min passion för vackra anteckningsblock?)  På just det här, i A6-format står det på framsidan "Drömmar Tankar och Planer". Det föll jag för, naturligtvis. Perfekt till Barnbarnstjejen som ju ska avsluta den första delen av livet den här våren, då hon går ut grundskolan och går vidare till gymnasiet. Då behöver man ett sådant litet block, tänkte jag :).

Men då kom jag på: Jag behöver ju ett sådant jag också! Så jag köpte två. Nu ligger mitt, hittills tomma, block på köksbordet. Där sätter det nog igång någon sorts mental verksamhet varje gång jag ser det. Tänker jag. Det ska bli spännande att se vad som vill skriva sig där.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Ja du...mitt nyår var lika lugnt som ditt. Orkade knappt bry mig om någonting. Sov gjorde jag när det blev nytt år oxå :-)

Mitt grekiska liv sa...

Det låter ganska likt, förutom att jag åtminstone var vaken vid 12-slaget :). Jag läste.

Lisa sa...

Vad var det för något spännande du läste då?

Mitt grekiska liv sa...

Fredrik Backman, Britt-Marie var här. Härligt mänsklig och sorglig och väldigt väldigt rolig :).