söndag 25 januari 2015

En doft av Grekland ...





Jag köpte grekiska apelsiner till helgen - åh, så underbart!Min absoluta favoritsort bland apelsiner, och så är de ju grekiska också. Jag har frossat :).
Det känns lite konstigt med årstiden, bara. Mognar apelsinerna nu? Efter allt mitt åkande fram och tillbaka mellan mina två länder förra året är jag helt förvirrad - när var det jag köpte apelsiner i parti och minut? Vattenmelonen är i september. Och vindruvorna också. Då var det nog på våren det var apelsintid. Då kan jag ju hoppas att det var så tidigt som i mars, när jag kom ner till Smulan. För då kan jag ju snart frossa ännu mer :).

Mera Grekland är på väg in i tillvaron: Jag fick ett sms för någon dag sedan från min grekiska väninna, att hon är i Sverige ett par veckor. Hon hälsar på barn och barnbarn som bor i Stora Grannstaden. Imorgon ska vi ses på en fika och en massa prat, så roligt! Vi har inte setts sedan i maj förra året, så vi har en del att hämta ikapp. Pratandet sker på enbart grekiska - det enda språk hon kan. Hoppas jag kommer ihåg några smårester, bara - jag är ganska ringrostig så här års.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Hoppas att eran konversation fungerade, trots att du kanske var lite ringrostig med grekiskan :-)

Mitt grekiska liv sa...

Vi har lärt oss att föra långa samtal med ytterst få ord :)