lördag 3 januari 2015

En virkardag

Virkat, läst ut en bra bok, griljerat en nyinköpt julskinka (för 30 % av innan-jul-priset) och tittat på några tv-program - det är vad jag gjort idag. Solen har kommit och gått lite som den velat - när den var framme funderade jag allvarligt på att ta en promenad ner till biblioteket. Men jag kom mig inte riktigt för ... De har öppet i morgon också :).


I morgon kanske det blir lite mera fart på mig - dagen ska börja med en långpromenad redan halv 9. Då kanske jag hinner ner till biblioteket innan farten tar slut.

Jag längtar till min lägenhet nere på Smulan idag - det känns som så längese'n jag var där. Vädret därnere längtar jag däremot inte alls efter! Moln och blåst och bara några plusgrader. Trettondagen ska det bli 0-gradigt. Det tror jag inte är kul alls! Hus som byggts för att hålla värmen ute istället för inne, utan trösklar vid ytterdörrarna, på en liten Smula omgiven av fuktigt hav. Nej, tack.

Jag minns hur jag hade det i våras när jag kom ner - då hade jag 15 grader inomhus de första veckorna när de kyliga vindarna blåste. Vilket påminner mig om att jag ska höra med hyresvärd P om de kan sätta upp en gardinstång ovanför ytterdörren innan jag kommer ner i slutet av mars. Där vill jag hänga upp ett draperi som lite hjälp att hålla vindarna ute. Och värmen inne. Har jag berättat att det är en dörr med många glasrutor i?

Jag tror i alla fall inte att jag behövt mycket hjälp med blomvattningen - det har regnat en del sedan jag åkte hem i slutet av oktober. Risken är nog större att växterna drunknat ...

Uppdatering av väderprognosen: torsdag- fredag ska min lilla Smula få minusgrader natte- och morgontid! 

Inga kommentarer: