torsdag 8 januari 2015

Tåg och oväsen och rea

Jag är tacksam över att Malmö-dagen drog ut på tiden idag, först för att jag blev lite rea-sugen och sedan tågförseningar (pga olycka utanför Lund). När jag äntligen kom hem ett par timmar senare än vanligt höll snickarna fortfarande på med sitt högljudda arbete. Det har jag sluppit hela dagen!

Det där med rea, ja. De goda nyheterna är att jag inte brutit mitt köpstopp på garn. Och att jag hittat både solkräm (jag ska ju snart åka till Grekland, eller hur?) och hårspray till väldigt bra pris. De dåliga nyheterna är att det av mina köpstopp som gäller kläder - det hände det någon sorts liten olycka med. I ett par affärer. Så nu har jag en mycket fin stickad tröja till fyndpris, strumpor till fyndpris, ett par långbyxor till superfyndpris och en tunn löparjacka till ett ännu bättre fyndpris. Nu är ju inte löpning det jag är bäst på, den är (nog) tänkt till Barnbarnstjejen. Och så har jag då ett brutet köpstopps-löfte ...

Man kan ju tänka att kläder ändå behövs. Och att det är bra att handla billigt, när de behövs. Så att ett köpstopp på kläder inte egentligen kan vara ovillkorligt.

Tyvärr håller inte något av ovanstående resonemang för min del. Inte ens en liten pytte-del. Jag behöver nämligen inga kläder. Jag har för många kläder redan. Det är bara det att jag gillar kläder och jag gillar att handla till bra priser. Håhåjaja. På det igen! Nu meddelas (endast på detta sätt) att jag lovar mig själv ett nytt köpstopp på kläder.

Jag råkade förresten köpa en yogamatta också - till halva priset. Den ska jag ha här hemma när jag tränar på vardagsrumsgolvet. För det har jag tänkt på länge att jag ska börja med. Men jag har inte haft någon matta att träna på. Men nu ska det bli tränat!

Min mamma, som är en väldigt klok kvinna emellanåt, undrade försynt vid ett tillfälle: "Blir det inte väldigt dyrt i längden att handla så billigt som du gör?"

Hrmphh, säger jag bara. Tyst, så hon inte hör.

Inga kommentarer: