lördag 10 januari 2015

Våldsamt väder

Det är danskarnas benämning på det ganska blåsiga väder vi har idag. Hård kuling med stormbyar säger de. Nästa grad är "farligt väder", det är jag glad för att vi slipper.

Här nere i (väst)Skåne känns danska DMI betydligt mer tillförlitligt och uppdaterat än vad svenska SMHI gör. Just för våra trakter, alltså. Om någon undrar varför jag blandar in danskarna i vårt väder. För det mesta kommer vädret ändå därifrån, kan ju tilläggas - särskilt om det är mycket väder på en gång. Som nu.

Jag har stannat inne idag - regn och blåst lockade inte. Jag har letat fram ett par tyger jag ska försöka använda till att laga ovansidan på Barnbarnstjejens löparskor. Dålig kvalitet på tyget, tyvärr - resten av skon är hur bra som helst. Det råkade bli så jobbigt att räkna ut hur jag ev. ska kunna göra, och att hitta tyget (låg i understa lådan, förstås) så själva lagandet får vänta till imorgon. Det ska helst bli både hållbart och snyggt.

Igår blåste det också, men med hjälp av Kollegan och hennes bil tog vi oss till simhallen för att simma. 1000 meter, men det tog emot lite. Där råkade jag träffa Körkompisen och hennes man som kommit hem från nyårsfirandet på Mallorca. Senare ringde hon också och bjöd mig på ett litet kvällsmål, med tillhörande inredningsdiskussion :). De flyttar ju i mars, till en stad alldeles för långt bort i mitt tycke - och då ska det nya huset inredas. Diskutera och planera inredning tillhör mina favoritsysselsättningar, så det blev en trevlig kväll. Sedan blåste jag nästan hem på min cykel.

Imorgon bitti är en morgonpromenad inplanerad kl 8, fy attan vad vi är duktiga, Promenadkompisen och jag. Inställes om vädret fortsätter att vara våldsamt :).

Inga kommentarer: