tisdag 25 mars 2014

Jag har wifi :)

Visserligen en lånad sådan, jag har fått grannens lösenord tillsvidare - men ändå! Och det verkar till och med fungera väl så här långt. Man kan bli häpen för mindre ...

Mer typiskt (min upplevelse av) grekiskt vardagsliv var det att Joula's man inte dök upp idag för att fixa duschen och den toalettringen, som utlovat av Joula. MEN - hon kom själv hit framåt kvällen för att förklara att mannen vaknat förkyld idag, och bad om ursäkt för att han inte kommit. Hon hoppades att han kunde komma imorgon. Det hoppas jag också.

Problemet med duschen är nämligen att det inte finns något duschmunstycke, så vill jag fräscha upp mig får det bli medelst avspolning :). Problemet med toalettringen är att den inte sitter fast ... Man vinglar lite när man sitter där och skulle föredra att kunna sitta still.

Idag har jag flyttat hit helt och hållet, och lämnat förra lägenheten. Jag mötte Giannis, förra årets hyresvärd, precis när jag skulle bära iväg det sista. Bra - då kunde jag visa lägenheten och lämna tillbaka nyckeln direkt. Ett avslutat kapitel - utan saknad, faktiskt. Jag hade det mysigt där, som en första bostad i mitt utlandsleverne. Nu känns det skönt att ha gått vidare.
(jag betalade inte elen - och han sa inget om den heller - kan man hoppas att jag slipper den räkningen?)

Jag har mätt min nya lägenhet idag, för att se hur mycket mera yta jag har här. Inte så mycket - från 25 kvm i den förra till 31 kvm i denna. Och så känns den nästan dubbelt så stor!

Jag passade också på att släpa lite möbler hit och dit (när jag ändå hade ont i ryggen redan)- det blev precis som jag hoppades! Bra, alltså :).

Garderoben står nu i gången mellan kök och sovrum, extrasängen i sovrummet är flyttad mot väggen och toalettbordet står mot andra väggen och har blivit datorbord. Detta innebär att jag har ett rymligt och ljust sovrum, med extrasängen som ska bli TV-soffa. När jag har mindre ont i ryggen. Och har köpt på mig fler kuddar. Och sytt om överkastet.

Och tagit bort alla kläderna som nu ligger i högar just på denna blivande TV-soffa. Jag var väldigt nöjd med att jag inte hängde in dem i garderoben innan jag flyttade den. Garderoben.

Inga kommentarer: