fredag 28 mars 2014

Grekland om våren

Vid den här tiden på året doftar Grekland kryddigt! Vild timjan och vild oregano och så kamomillen i full blom överallt. Uppblandat med andra örter och blommor jag inte kan identifiera - men det doftar mustigt grönt!

Smulan ser ut som en helt annan ö än den jag lämnade i slutet av oktober. Då var all växtlighet torkad och vissnad och ön var ljusbrun. Nu är det grönt överallt med små färgklickar av blommande gräs och örter.

Mimosan blommar för fullt, liksom apelsinträden (tror jag). Här finns gott om citronträd - det enda träd som blommar och bär frukt samtidigt. Olivträden är fulla med små gröna "kulor" som ska bli oliver och skördas under senhösten. Det ser ut att bli en god skörd i år, i mina ovana ögon.

Idag känner jag mig på plats och lite utvilad. Det blev en sen eftermiddagspromenad på en timme - runt Stora Grannbyn och tillbaka. Med en liten paus på ett café för att dricka. Jag har inte hittat rutinen med att bära med mig vattenflaskan överallt ännu :).

Nu till kvällsmat, TV-soffa och virkning.

Inga kommentarer: