lördag 17 februari 2018

Smulan och Grekland i februari

Om det har undgått någon tillbringar jag min mesta mentala tid i SydKorea och OS just nu.  Men idag har jag flyttat blicken till ett land som ligger närmare hitåt - mitt Grekland.

Jag läser på de grekiska nyheterna att IMF-chefen Christine Lagarde har uttalat sig om Greklands finansiella situation. Hon säger att det ekonomiska räddningsprogrammet troligen kommer att avslutas i augusti. Hon höll dock dörren öppen för att Grekland kommer att behöva övervakning och handledning även efter augusti, och hänvisar till att omvärlden har satsat så mycket i och på Grekland att det finns ett fortsatt intresse för att Grekland fortsätter med sina reformer och levererar det man utlovat.

Det här är intressant, tycker jag. Det ska bli spännande att höra hur man reagerar nere på Smulan efter detta. Och hur grekerna tänker att livet ska se ut efter att nödhjälpen tagit slut. De borde bli stolta över att slippa inblandning - men kommer de också att känna sig övergivna? Spännande ...

Vidare till väderprognoserna där nere. Februarivädret är hyfsat, runt 10 grader och ganska soligt. Fram i den kommande veckan ska det kunna bli upp emot 17 grader - det är ju nästan som svensk sommar ;)!

Inga kommentarer: