torsdag 15 februari 2018

En härlig Unga Damen-eftermiddag :)

Idag har jag haft sällskap här hemma för första gången på länge - jag hade besök av Unga Damen :).

Vi har ätit köttbullar med potatismos till middag, jag gör nämligen de godaste köttbullarna i världen. Andra kan vara goda, men mina ...! Säger Unga Damen. (jag gillar dem också) Vi har som tradition att hon får bestämma vad vi ska äta när vi äter middag tillsammans.

Till fikat lite senare åt vi varsin fastlagsbulle, så vi blev proppmätta! Jag är glad att det inte är jag som skulle iväg på två timmars tuff fotbollsträning efteråt.

Oj vad mycket vi har hunnit med! Vi har tittat på skoluppgifter och planerat en dag då vi ska diskutera etik, filosofi och kommunikation, inför två inlämningsarbeten. Det ska bli jättekul att få använda hjärnan till något över vardagsnivå, som omväxling. Det är sportlov här i Skåne nästa vecka, så det blir en av de dagarna.

Det har provats två t-shirts med hjärtan på, inköpta på "70 % på ord.pris-rea" (dvs bara lite mer än ingenting) som Alla Hjärtansdag-present. De passade både i storlek och i smak, så vi var glada båda två :).

Jag fick hjälp att bära upp en hel hög med saker på vinden. De har samlat på sig ute i hallen medan jag har varit sjuk, så nu blev det så rymligt där ute, Härligt.

Sedan har vi pratat presumtiva pojkvänner och hur flirt kan se ut nuförtiden. Och att de mest märkliga beteenden plötsligt kan visa sig. Det ledde in på en diskussion om dagens kvinnoroll jämfört med gårdagens - jätteintressant!

Min nya vägghylla blev vederbörligen beundrad :). Lite till min förvåning, men I en Ung Dams värld är den "cool". (direkt citat).

Vi tittade på balklänningar också :). Unga Damen går ju 4-årigt gymnasium eftersom hon har fotbollen inbakad i utbildningstiden och kommer inte att ta studenten förrän nästa år, men gymnasiebalen har hon bestämt att gå på tillsammans med sina årskompisar.

Vi hittade en jättefin klänning som vi beställde för att hon ska få prova den. Jag har i alla år tänkt att det skulle bli min gåva till henne när hon slutar gymnasiet, och har sett fram emot att få se henne uppklädd och fin inför balen. Tyvärr kommer jag nog att missa just det, jag är i Grekland just då - jag trodde ju det var först nästa år!

Så blev det sommarjobbsprat, det är ju aktuellt den här tiden på året. Hon har varit på intervju hos bemanningskontoret för kommunen där hon bor. På tips från min kusin som har arbetat länge på akutmottagningen i samma stad, ska hon också söka som "servicemedarbetare" på akuten. De arbetar med att pyssla om de väntande, med en kaffe, en filt, några minuters småprat och liknande.

Till slut hann vi också med att titta både på herrarnas skidskytte och damernas curling.

En helt vanlig eftermiddag med Unga Damen med andra ord... Hennes tempo är inte riktigt samma som mitt ;).

Inga kommentarer: