tisdag 29 mars 2016

Nästan en varm dag :)

Min morgon började lite ovanligt - med ett besök på apoteket för att kolla mitt blodsocker. Lite för högt idag också, tyvärr. Men min magkatarr är lite bättre tror jag. Jag gör mitt bästa för att ta hand om mig.

Sedvanlig förmiddagspromenad (lite backe idag) med W, telefon med mamma och Kollegan, pasta med bacon till middag och en liten extra promenad runt byn för att titta till den lite. Jag handlade på vägen hem också - mest vatten, faktiskt. Jag brukar alltid dricka kranvattnet här på Smulan, men det både doftar och smakar så starkt av klor att det är odrickbart just nu. Hoppas det blir bättre - jag har inte lust att köpa vatten på flaska i 3 månader! Jag unnade mig en ny sopborste också - dagens stora inköp :).

På mina turer runt byn har jag sett att vårarbetet på tavernor och hotell har börjat. Några av de som bor inne på fastlandet över vintern har kommit tillbaka och hejar glatt. Strandpromenaden går inte att använda för ögonblicket - på 2 ställen har man rivit upp betongen och förberett med armeringsjärn för att gjuta nytt. Så har det visst sett ut åtminstone den sista månaden ;). Man har också grävt ur vid den lilla kajen/bryggan för att gjuta nytt i "strandänden". Spännande tider väntar ... Ska det hela bli klart innan turistsäsongen börjar? Eller har kanske entreprenören inte betalt sina räkningar så att han inte får sin betong? Det senare är inte helt ovanligt vid alla sorters byggen har jag förstått. Jag hittade några getter på en tomt nere vid Strandvägen också. Mellan två tavernor. Det har jag inte sett tidigare.

Bokbytarnas växter ser ut att ha klarat vintern. Olivträdet står kvar uppe på terrassen men ser levande ut trots blåst och vinter.

Idag var det städdag på ön. Man ur huse för att plocka skräp längs vägar och stränder. Hoppas de blev många! Jag ville delta, miljövänlig som jag är, men jag var alldeles för trött. Jag tror det blir något tillfälle till - det ser inte helt renplockat ut. Jag skulle tycka om att delta.

Inga kommentarer: