onsdag 30 mars 2016

Mitt grekiska djurliv

När jag klev in i mitt badrum i fredags, upptäckte jag att ett fågelpar hade funderingar på att flytta in. Enligt en något mysko grekisk standard har jag inget fönster i badrummet, däremot har jag två hålmönstrade tegelstenar. Helt öppet ut alltså. Där kommer det in regn, Sahara-sand, annan sand och diverse smuts. Och ganska många mygg!

När jag flyttade in bad jag nästan omgående att få ett myggnät på insidan av de där vackert hålmönstrade tegelstenarna. Det fick jag också. fast kanske inte så omgående.

Nu låg det en hög med grässtrån och annat skräp utanför myggnätet, inne i hålen. Och en liten hög på golvet nedanför, som blåst in. Början till ett fågelbo ... Jag vill helst inte att de bor i mitt badrumsfönster!

Jag har hört fågelkvitter att par gånger där inifrån, så när jag såg Hyresvärd P ikväll bad jag honom titta om det var ett färdigt bo med ägg. Det var det inte, så han städade bort alltihop. Och sprayade så grundligt med kackerlacks-spray efteråt att vi blev nästan yra i pottan. Annars kommer de bara tillbaka, sa han, men det här avskräcker även fåglar. Svalor, det var han säker på.

För en liten stund sedan tvättade jag mig inför sängdags. I badrummet, alltså. Det där fågelfria. Det rörde sig något!

Genast är det en liten ödla som flyttat in i badrummet. Det blev väl ledigt, antar jag. Den avskräcktes inte alls av kackerlacks-sprayen. Jag gillar inte ödlor. Särskilt inte inomhus. Jag gillar inte kryp. Det är en väldigt bra anledning att inte resa utanför Europa - krypen är nämligen oftast mindre här än på resten av jorden. Det här är visserligen inte en stor ödla, men större än vad jag kan acceptera!

Efter att ha pilat lite kors och tvärs över väggen sitter den nu precis bredvid toalettstolen. Och mitt badrum är visserligen fågelfritt, men inte ödlefritt.

Lampan får vara tänd i natt, så jag ser den om jag behöver gå dit. Och så har jag stängt dörren. En skjutdörr med centimeterbreda springor ... Hoppas den stannar där inne. Tänk om den kryper på mig i natt? Eller är försvunnen någonstans?

Inga kommentarer: